De Vogezen

31 mei 2018 - Meer van Longemer, Frankrijk

Woensdag 30 mei: we fietsen om acht uur weg. Het eerste stuk is een erg mooi fietspad, langs ons hoor je het geklater van de beekjes. Langzaam klimmen we omhoog, de Col Du Hermanpaire op, in het begin pittig, later zwakt hij af. Als we op 554 meter zitten denken we dat we er zijn maar schijn bedriegt, even zakken we weer 50 meter voordat we naar 600 meter klimmen. Dat is even op adem komen! Het is inmiddels een verschrikkelijk mooi landschap waar we doorheen rollen! Helmi ziet er nog een gedenkteken uit de Tweede Wereldoorlog op de top staan, voor twee jonge mensen, die gefusilleerd zijn door de Gestapo, en ze legt er een veldboeketje bij. Dan dalen we af, we zien nog een wit beeld staan; even gestopt voor foto, dan gaan we verder naar beneden waar we de lunch nemen. Het is erg warm en na 49 km stoppen we er mee. Ook vannavond staan we weer bij een klaterend beekje, we moeten wel € 3,60 per persoon afrekenen!!                                                                                          Donderdag 31 mei: 37 km gereden, tot Xonrupt-Longemer. Een camping vol Duitse campers, caravans, motorclubs en honden. Nu zullen jullie wel denken dat wij teleurgesteld zijn over de korte etappe van vandaag, maar dat is absoluut niet het geval. Twee cols hebben wij vandaag gehad: de Col de Mandray, 694 meter, en de Col du Surceneus, 810 meter hoog. Het viel reusachtig mee, voor de eerste col met een hoogteverschil van 275 meter moesten we wel 8 kilometer klimmen, dat was dus erg goed te doen. En dan hadden we, doordat het zulk mooi weer was, een schitterende rit! Nu hebben we nog een 1 col totdat we Bazel bereiken en die bewaren wij tot morgen. Wij hebben ons twaalfuurtje opgegeten op een prachtig plekje tussen de watervalletjes, rotsen en naaldbomen, het was er koel en stil. Daar denken we gewoon aan terug als het hier vanavond te gortig wordt!

1. Jacinta Kannekens:
    31 mei 2018
    Het wordt alsmaar prachtiger en jullie benen krachtiger. Wij genieten een beetje mee. Op naar Bazel ! Groeten Cint
  2. Yvonne Lutgerink:
    Leuk!
  3. Johan en Wiljan:
    31 mei 2018
    Geweldig. Leuk verhaal. Genieten. Goed te horen dat het goed gaat.

Groeten van onder de overkapping vandaan jaja.

Succes samen
  4. Willie Boudeling:
    31 mei 2018
    Al dat groen onderweg, de beekjes, en samen met jullie verhaal, het spreekt tot de verbeelding, wauw
  5. Trees:
    1 juni 2018
    Wat een indrukwekkende reis en beklimmingen moet dat wezen voor jullie !
    Prachtige foto’s weer, ik had het reisverhaal speciaal voor in de werknachten bewaard.
    Voor mij nog hierna een nacht werken, en nog 3 dagen , en dan ... eindelijk vakantie waar ik zo aan toe ben. Ook gaan wij veel fietsen maar niet zo zwaar als jullie hoor .
    Respect echt waar. Veel fietsplezier en op naar Bazel toi toi, en Helmi houd je knie het goed ? Liefs Trees 🌹🌞
  6. Ab en Marietje:
    1 juni 2018
    Weer een mooi verslag van een prachtige tocht in een schitterende omgeving.Knap hoor al die hoogtes die jullie fietsend beklimmen en dan heerlijk relaxen bij klaterende beekjes.Geniet nog.gr.van ons.
  7. Marian Jonas:
    1 juni 2018
    Ik sluit me helemaal bij vorige reacties aan! Genieten van jullie boeiende verhalen vanuit mijn relaxstoel! Zo zIe je nog eens wat!
  8. Henk de Leeuw:
    1 juni 2018
    Dank je Marjan we dun ok lekker eten hier! Du de groeten on jullie mam!gr Henk
  9. Koosje de Leeuw:
    3 juni 2018
    Zojuist arriveren hier in Tomar in het hostel 2 fietsers die de Camino naar Santiago doen, vanuit Lissabon. Iets voor jullie?
  10. Henk de Leeuw:
    3 juni 2018
    Eerst deze even afmaken, dan komen we er aan Koosje!