Te laat voor de winkel!!,

10 juni 2018 - Sierck-les-Bains, Frankrijk

Vrijdag 8 juni: we zijn vroeg uit de veren, er hangt een wolk van mist in het dal als we vertrekken. De eerste kilometers zijn misschien wel het mooiste wat we gezien hebben! We fietsen langs een oud stuk kanaal met sluizen die niet meer in gebruik zijn, langzaam nemen de planten en bomen de oude sluizen, het kanaal en de huisjes in bezit. Het lijkt of de tijd hier stil staat, in sommige sluiswachterhuisjes woont nog iemand, maar de meeste zijn onbewoond. Het is een prachtig gezicht! Na een tijdje fietsen komen we weer bij een kanaal en drinken daar koffie, er wordt daar net een mooie schuit geschut, de Zwitserse vrouw aan boord vertelt ons dat het schip in Leiden is gekocht en in Enkhuizen is gebouwd, wij vinden het zo mooi dat we nog een bakkie doen, er helemaal niet aan denkend dat we nog boodschappen nodig hebben! Als we bij de winkel aan komen is hij gesloten, geen eten vandaag!!! Uit eindelijk zou het toch nog goed komen, op de camping was een snackbar waar we een cordon bleu met frieten hebben gegeten. De eigenaar moest er speciaal zijn schort voor omdoen Hij rekende een cordon bleu te weinig, dat hebben we toch maar gezegd. Zaterdag 9 juni: Er was afgelopen nacht een feest op de camping en dat hebben wij ook ondervonden, we hadden niet geslapen door al de herrie, als we vertrekken gaat Henk nog even bij de beheerster langs om zijn ongenoegen te uiten over de herrie!  Entschuldigung!! Het wordt weer een warme dag vandaag, de fout van gisteren maken we niet en we staan al om half acht bij de bakker! Het was klimmen en dalen in de verzengende hitte! Alleen de laatste 10 km naar Metz verlopen vlak, als we uitgeput op het plein in Metz aan komen willen we even onze dorst lessen, we nemen allebei een bitterlemmon dat was heerlijk, maar daar moesten we dan ook wel € 7,60 voor neer tikken!! De stadscamping op gezocht en even later barstte er een hevig onweer los! Helmi had een lekkere maaltijd gehaald die we tijdens de hevige bliksem inslagen en de donderklappen hebben opgegeten in de tent, die maar 3 meter van de Moezel staat. De rivier zwelt een uur na het noodweer enorm aan, maar we houden droge voeten.                                                                                                                        Zondag 10 juni: We slapen wat uit na de inspanning van gisteren, om 09:00 uur verlaten we Metz, nog een paar foto’s en dan gaat het langs de Moezel, dat geeft een lekker gevoel na al dat klimmen. We fietsen als een trein! We besluiten niet te ver te fietsen: onze eerste gedachten gaan uit naar Thionville, maar daar zijn we al om 11:30 uur. Ons brood is bijna op dus scoren we nog een lekker brood in Thionville, we gaan de Moezel verder af, rond 14:00 uur rommelt het weer en na 60 km nemen we de camping in Sierck- Les- Bains. Henk had nog 2 noodrantsoenen meegenomen, die gaan we vanavond opeten, Helmi mag kiezen tussen het Keltisch Genot  en het Gado Gado Vegetarisch, ze kiest voor het laatste. Nog 4 kilometer hemelsbreed: dan fietsen we Luxemburg binnen, dan laten wij Frankrijk alweer achter ons.