Pont uit de vaart!!!

13 juni 2018 - Montenau, België

• Maandag 11 juni: We zijn al vroeg uit de veren, als ik mijn tent open maak om 06:30 uur is Helmi al thee aan het zetten. Naast ons staat een oudere man,hij heeft een fietskar plus koffers en stokken voor een groot dik dekzeil waar hij onder slaapt, volgens de stickers op de fietskar heeft hij al wel tientallen landen bezocht. Hij was in de nacht duidelijk hoorbaar, blijkbaar dat er gassen ontsnapten! Om half acht zitten we al op de fiets en het is heerlijk fietsweer. We rijden Duitsland in en bij Nittel gaan we bij een bakker een lekker bakkie scoren met een Duitse krakeling! Dan gaan we verder want we moeten met de pont over: in Oberbillig zou er een pont over de Moezel gaan naar Wasserbillig. Als wij daar aan komen vaart de pont niet, wegens werkzaamheden in Trier. We moeten 6 km verder naar Konz, via een brug over de Saar en later via een brug over de Moezel, jawel, terug naar Wasserbillig! Dit alles om weer op de route terug te komen. We fietsen dan langs de Sauer, dit is een kolkende stroom geworden, heeft een kleur van modder, er is hier blijkbaar veel noodweer geweest! Overigens was het heel erg fraai fietsen over een rustig fietspad langs de rivier, licht golvend, daar was niets mis mee. Bij Bollendorf zoeken we een camping op, het paadje naar de camping word steeds smaller en smaller, steeds meer modder, het begint ook weer te onweren, en te gieten, uiteindelijk geven we het op en gaan naar een jeugdherberg, maar deze ligt boven op een  berg. ( Bijna boven de boomgrens, denk je dan). Druipend en hijgend bellen wij daar aan. Er is eine saubere Zimmer voor ons en ‘s avonds zitten we aan tafel met 2 klassen van de basisschool. Er is een buffet, aan het eind staat een grote schaal met gele pap, Henk denkt dat het mayonaise is en schept een flinke klodder op zijn schnitzel. Later is duidelijk dat het hier vanillevla betrof. Ja, zover zijn wij heen. Ik( HB) ben een half uur aan het zoeken geweest naar mijn toilettasje, ik gooide al mijn tassen leeg, maar het bleek al in de douche te staan. We hopen op een goede nachtrust in Jeugdherberg Zuid Eifel in Bollendorf.                                        Dinsdag 12 juni: We hebben lekker geslapen in de jeugtherberg en we voelen ons weer een beetje op school zitten tijdens het ontbijt met al die kinderen. Om 09:00 uur fietsen we weg. Henk kijkt nog even hoe steil het was: het gaat met 19% naar beneden, dan komen we weer over de brug over de Sauer het dorp uit, het is goed te zien dat er nog meer water bij is gekomen en buiten zijn oever treed.We krijgen regen en moeten voor de derde keer ons regenpak aan doen. De route gaat door Vianden waar we koffie drinken, we fietsen dan langs de Our die zullen we voorlopig niet verlaten, telkens duikt hij langs ons op. Bij Dasburg nemen we de caming, ook die ligt aan de Our. Na het eten wandelen we nog wat in de mooie omgeving.                                                                                            Woensdag 13 juni: We zijn al om 06:00 uur op want je kunt vanaf 07:00 uur broodjes bij tankstation halen. Als we er om half acht zijn hebben we er nog net genoeg, dan gaan we Klimmen naar Dasburg het gaat van 300 meter naar 550 meter, we verteren de klim allebij goed. Als we bij Burg Reuland komen word er aan de weg gewerkt we stalen af en mogen er langs lopen, dan komen we aan het begin van de Vennbahn, dit is een oude spoorbaan, ook hier duikt de Our regelmatig op! Het is gelijkelijk klimmen en je komt door een tunnel en vele bruggen. In Sankt Vith halen we onze boodschappen , blij dat we de stad uit zijn met al dat geraas van de auto’s zo vlak langs je gelukkig is ons nog niets over komen dat kan het gele vogeltje niet zeggen die vonden we op straat jammer. Op een mooi bankje eten we onze broodjes op, we overleggen samen welke camping we nemen, het word  Oos Heem met een Nederlandse eigenaar zijn Amsterdams accent is nog duidelijk hoorbaar.Het was weer een mooie rit.

1. Ab en Marietje:
    15 juni 2018
    Die regen is Henk wel gewend van vorig jaar toch?,maar niet echt fijn natuurlijk.Ponten zijn ook hier in het Maas en Waalse uit de vaart,staking voor een betere cao.Voor veel mensen erg lastig,ver omrijden,de schoolkinderen mogen alleen over,in de morgen een keer en in de middag twee afvaarten.gr.
  2. Yvonne Lutgerink:
    18 juni 2018
    Leuk om jullie te volgen! En ja, zo’n jeugdherberg is toch een speciale ervaring.