Genieten van mooie natuur!

7 juni 2018 - Molsheim, Frankrijk

Maandag 4 juni: We hebben even getwijfeld of we een rustdag zouden nemen in Huningue maar was geen rustdag waard, al troffen we daar wel aantal Nederlanders een man uit Nijmegen die net met de trein was aan gekomen, en ook nog ene Wim hij berekende alles wiskundig.....das ook een manier.Als we het stadje uit fietsen merken we al gelijk dat dit route boekje door iemand anders is geschreven, het is een echte groeneroute we fietsen wel 25 km langs kanalen, erg mooi met veel rust.Wij genieten ook van de mooie bloemenwinkel bermen, orchidee hier in overvloed. Het is weer een warme dag zeker na 12:00 uur maar gelukkig hebben we al meer als 50 km af gelegt.We besluiten bij Eguisheim te kamperen, ook hier venijnig klimmetje om hoog. We melden ons bij receptie, we moeten een kaart achter laten en onze gegevens zelf invullen het is een apparte dame! We besluiten hier onze wel verdiende rustdag te nemen.                                                                                                                                Dinsdag 5 juni: We hebben gezegt dat we uitslapen maar Henk is al om half 8 op om in dorp croissant te halen.Na ontbijt gaan we de was doen, en daarna in het schitterende dorpje wandelen en een bakje koffie drinken. Het lijkt wel of je in een openluchtmuseum rond loopt, je ziet aan de talloze winkeltjes dat er een grote wijncultuur in dit dorp is. In de middag hebben we gelambald ( dit is chillen voor  mensen boven de 60)  savonds gaan we uit eten in het dorp, we moesten wel drie kwartier wachten voor ze open gingen, maar daar hadden we geen spijt van.           Woensdag 6 juni: We staan om 06:00 uur op om de hitte voor te zijn, de route gaat als maar door wijnvelden en schilderachtige dorpjes. Het enige geluid wat je hoort is van de machines die langs de druivenranken rijden om deze op te binden, het is een draadje wat telkens vast gezet word, lijkt op een nietmachine geluid. Om 12:00 uur hebben we er al 50 km op zitten en hoeven we er nog maar 20 km maar dit zou anders uitpakken, wij hebben de camping niet aan getroffen dus kommen er weer 10 km bij in de zinderende hitte! Op de laatste kilometers zit ons het onweer ook nog op de hielen en er komt nog een barricade, we besluiten de hulp in te roepen van een voorbij fietsende Fransman. Deze begon de weg aan ons uit te leggen en telkens te herhalen hij wilde er maar niet mee ophouden, we begrepen dat we via de lift onder het spoor door moesten.  Henk had duidelijk door de hitte geleden, vroeg nog aan 2 agenten waar de camping was, die bleek aan de andere kant van de straat te zijn! Het is ons gelukt en vlak voor het onweer los barste hadden we onze tenten staan, het zou nog tot 05:00 uur blijven onweren!Het was een enerverende dag!                                      Donderdag 7 juni: Als we geplt zijn gaan we eerst even bij de Super U langs een mega winkel waar je in kunt verdwalen, dan pakken we de route op, het is een oude spoorbaan loopt heel langzaam iets omhoog. De wijnvelden worden steeds minder, wel lijkt het of op het fietspad een slakken file is omstaan door de vele regen van af gelopen nacht. Bij Saverne is het nog stevig klimmen en dalen, als we er aan komen is er weer een barricade, dus stukje om lopen. In de stad neme we een lekker stukje taart.Daarna komen we langs een mooi kanaal met vele sluizen telkens gaan we 2 meter omhoog.Op de caming kopen we een heerlijke fles muscat wijn. Dat was het voor vandaag! Proost!!

1. Koosje de Leeuw:
    7 juni 2018
    Soms is het afzien om vervolgens te kunnen genieten. Hier een regendag...

Groetjes en vergeet niet de witte wijn van Gewurtztraminer niet in die streek. Kost wat maar heerlijk kruidig
  2. Willy wijnands:
    Hallo H&H,

Hele mooie natuur!!! En zoals ook hier is er nog meer natuur: hitte en onweer! Ik hoop dat jullie tentjes goed verankerd zijn. Nog veel hele fijne en gezonde kilometers met nog meer natuur. Grt Willy.
  3. Masja en Jan:
    7 juni 2018
    Wat hebben jullie toch een mooie route uitgekozen. Ik geniet mee met jullie prachtige foto’s. Nog veel plezier.
  4. Henk Speelman:
    8 juni 2018
    Hallo Henk en Helmi, wat een mooie trip maken jullie ik krijg er zelf ook zin in!
    Ik herken het landschap en ben blij voor jullie dat het vooral genieten is de klimmetjes moet je maar voor lief nemen. (daar worden jullie sterk van ha ha)
    grt Henk
  5. Ab en Marietje:
    9 juni 2018
    Mooi verslag en prachtige foto’s,door het lezen en de foto’s bekijken krijgen we een heel duidelijk beeld van jullie geweldige belevenissen en inspanning,nog vele leuke etappes en mooi weer. Gr.Ab en Marietje.