Koek- koek!!

29 mei 2018 - Celles-sur-Plaine, Frankrijk

Zondag 27 mei: vandaag een rustdag in Nancy. Voor de middag wat klusjes en luieren, in de middag nemen we de bus naar de stad. Het is erg druk maar wel een mooie stad met groot plein, wij zijn ook nog bij paar kathedralen geweest, en samen lekker gelunched bij het plein. Daarna met bus terug en na het eten nog even lekker gewandeld.

Maandag 28 mei:  We staan om half zeven op en zijn al voor acht uur bij winkel maar die gaat pas half negen open. We moeten nog brandstof hebben dus: op naar de Total, die zit aan andere kant van stad! Als je in Nancy zegt de andere kant van stad betekent dat 130 meter dalen 10 km fietsen en 130 meter klimmen, nou, dan ben je buiten adem. Maar goed, brandstof gevuld en boodschappen gedaan, daarna op weg op de route die naar Parroy voert. Als we 8 km voor de camping langs het kanaal fietsen horen we weer een koekoek. We hebben er nog elke dag een gehoord maar zien doe je ze bijna nooit!  Maar dit is onze geluksdag, we zien er een in een dode boom zitten en hij roept er flink op los, dat wij foto’s maken deert hem niks. We hebben er al zoveel gehoord maar nooit gezien en nu...... onze dag kan niet meer stuk, ook nog eens als er een roerdomp wegvliegt . Het was een mooie dag. Totdat er in een mum van tijd een onweersbui tot ontwikkeling komt. Gelukkig staan de tenten al, daar is de test of alle spullen nog wat natuurgeweld kunnen doorstaan. Zwiepende windvlagen, slagregens, het kan weer eens niet op! Het koken stellen we maar een uurtje uit!

Dinsdag 29 mei: Vandaag gaan we de Vogezen in, maar voor het zo ver is eerst nog een stuk langs het mooie kanaal. Als we 20 km hebben gefietst doemen de Vogezen al op in de grijze luchten. Er zijn niet zoveel winkels op dit traject dus doen we in Blamont onze boodschappen. Vandaag  eenvoudig: Paella kant en klaar. Onze boter is bijna op en Henk ziet hele mooie kleine pakjes liggen bij de boter!! Die nemen we mee,denkt hij, maar als hij later proeft bij de koffiestop blijkt het bakkersgist te zijn!! Dan gaan we onze eerste col beklimmen, hij gaat heel geleidelijk  naar 454 meter hoog, de afdaling die volgt gaat langs een mooi meer dus even wat foto’s gemaakt. Onderaan ligt voor ons de camping te wachten. We krijgen een mooi plaatsje aan een snel stromend riviertje. Het was een mooie dag. En de paella was een groot succes!