Tropisch warm!.

27 mei 2018 - Nancy, Frankrijk

Vrijdag 25 mei: Als we ontwaken en uit onze tent kijken is er weinig zicht vanwege dichte mist. Er rest ons maar 1taak: uit het dal klimmen, en dat doen we ook. In de afdaling zien we twee koeien met enorme horens, als we ze op de foto zetten zien we ook nog een vos door de wei lopen. Naarmate de tocht vordert wordt het zicht steeds mooier. We fietsen Lotharingen binnen en na een tijdje komen we weer bij de Maas uit. In de laatste klim kwamen we nog een stel uit Nederland tegen, we hebben er wel een kwartier mee gepraat. Dan volgt er een prachtige afdaling met mooie vergezichten. We zoeken de camping op en de rest van de middag doen we niet veel want het is veel te warm.                                                                                                                                   Zaterdag 26 mei: Het wordt warm dus besluiten wij om wat eerder te vertrekken, om 08:00 uur fietsen we weg. Het is een groot meer waar we helemaal omheen moeten via een fietspad en later wordt het grind en steenslag, soms een glibberig stuk modder maar het lukt ons goed om aan de andere kant van het meer te komen. Onze blik is op een grote heuvel gericht die steeds dichterbij komt. Het monument wat er op staat is een echte blikvanger. Zie foto. In een dorpje wat verderop is een slagerij. Henk koopt daar een punt van een quiche. Helmi is nieuwsgierig maar ze moet nog even wachten, Als we een mooie speeltuin met bankje in de schaduw zien gaan we de verrassing opeten en smullen er heerlijk van. Het gaat verder en we fietsen een heel stuk op een mooi grindpad (voie verte), in de bermen allerlei mooie wilde bloemen; grasklokjes, gele morgenster, reigersbekjes enz. Dan dalen we af naar de Moezel, we zien weer een heel ander landschap,we fietsen langs het water tot in Liverdun, hier overleggen we even wat te doen, de camping nemen of verder naar Nancy. Helmi heeft erg veel last van een likdoorn die al week veel pijn veroorzaakt, maar ze wil toch wel doorfietsen, het is nog maar 13:00 uur. We gaan verder en rijden door het centrum van Nancy, dan allerlei sirenes..... er is een demonstratie aan de gang, zo fietsen we langs de ME, de mannen zijn gewapend met schilden en wapenstok. Het is nog 5 km naar de camping, maar de laatste 2 km gaan we met 7% omhoog, we moeten 130 hoogtemeters overbruggen in dat stuk, het is loodzwaar en inmiddels bloedheet, auto’s razen langs ons heen. Daar hebben wij dan zo’n dieptepunt, zoals er elke fietsvakantie wel een paar voorkomen. Dat hebben we dan alvast weer gehad! Op de camping vol met campers en caravans kunnen wij alweer lachen. Henk gaat meteen alweer op pad om boodschappen te doen. Daar waren we nog niet aan toe gekomen. Door een kleine inschattingsfout kiest hij voor de winkel onderaan de heuvel, dus dezelfde helling wacht hem opnieuw. Dit keer weliswaar zonder bepakking, maar toch.. De macaronimaaltijd en een fles wijn helpen ons er weer boven op, hier in Nancy gaan wij morgen onze tweede rustdag.nemen. Tot het volgende verslag.

1. Willie Boudeling:
    27 mei 2018
    Jullie hebben er wat voor over om al dat moois te zien! Avonturen. We genieten mee en zien het helemaal voor ons.

Liefs, Pelle, Otto en Willie
  2. Koosje de Leeuw:
    Ha Henk en Helmi,

Mooie route rijden jullie! Fijn dat het weer voor jullie wat warmer is geworden. Maar heel heet is ook weer niets. Dat we het weer nu zelf niet kunnen regelen..
    Morgen vertrek ik naar Porto.
    Ik buig me nu over mijn koffer, inoakstrss dient zich aan. De koffer weegt 9.4, maar tasje moet er nog bij.
    En dan de reiskleding. Alle zakken gevuld met boeken en andere zware zaken. Het wordt hier morgen tegen de 30 graden. Dat wordt broeien met die kleding.

Ik volg jullie verder in Portugal

Groetjes
    Koosje
  3. Henk de Leeuw:
    Leuk Koosje
    Ook jij een goede reis gewenst en een mooie vakantie.Groetjes Henk en Helmi
  4. Toondeleew:
    27 mei 2018
    Rustdag is belangrijk ff bij tanken Gr toon
  5. Henny v Rooij:
    27 mei 2018
    Heb zojuist alle verslagen gelezen.
    Wat een mooie belevenis.
    Wij wensen jullie nog een mooie reis.
    Groetjes uit Brabant, Tonny en Henny
  6. Henk Speelman:
    28 mei 2018
    Hallo Henk en Helmi,
    Net terug van een fietsweekje op Mallorca gelukkig hoefde ik niet elke avond mijn tentje op te zetten:) Het is leuk om jullie te volgen en zie dat je al een aardig eindje bent afgezakt in Frankrijk. Mooie foto's geven de sfeer goed weer. (dat rijmt ha ha)
    Heel veel fiets plezier en tot later !!