De streepjes trui!!

5 juni 2018 - Eguisheim, Frankrijk

Vrijdag 1 juni: we fietsen rond 08:00 uur weg, na de vele regenval van afgelopen nacht hangen er wolken van damp tussen de bergen in het dal. Het is een fascinerend gezicht. We komen langs mooie plekjes op weg naar de eerste col, het klimmen is iets zwaarder dan gisteren maar verloopt goed. Na 6 km bereiken we te top van de eerste col die ligt op 954 meter, we nemen even pauze en dan dalen we 180 meter af waar we via een smal en slecht wegje weer onze weg om hoog gaan. Helmi klimt geweldig goed en gaat voor de bolletjestrui! Er volgt een titanen strijd op de flanken van de col de Bramont van 956 hoog. Als Henk vlak voor de top denkt de punten binnen te hebben en zijn shirt goed doet voor de talloze fotografen weet Helmi nog net met een banddikte verschil de col als eerste te passeren. Hierdoor wint ze de bolletjestrui! Echter de organisatie heeft per ongeluk een streepjestrui laten maken!! Wat een blunder zeg!! Er volgt een spectaculaire afdaling van 400 meter met een groot aantal haarspeldbochten. Er leek geen einde aan te komen! Dan fietsen we het dal uit en laten we de Vogezen achter ons. Henk kijkt nog een aantal keren weemoedig om, en zwaait een paar keer naar de indrukwekkende toppen van de Vogezen. Het laatste traject naar Bazel is begonnen. P.S: Ik (HB) ben bang dat het Henk een beetje in zijn bol is geslagen met die bolletjestrui. We moeten natuurlijk wel betrouwbaar blijven! Neem dit verhaal maar met een korreltje zout! ( Dat doet mij er aan denken dat wij vandaag voor het eerst op deze reis een zak chips hebben gekocht!).                       Zaterdag 2 juni: Het traject is min of meer aflopend.we komen door mooie dorpjes heen, ook komen we even in Zwitserland maar eerst even de papieren in orde maken bij een oud Frans douanehuisje. Na 500 meter zijn we weer terug in Frankrijk, we hebben een camping in Bendorf uit gekozen als we nog 2 km moeten fietsen krijgen we nog een flinke klim te verwerken, vanuit het dorp is het 1 km stijl om hoog, er zit een stukje van 16 % bij,uitgeput komen we boven aan waar we door de eigenaresse worden verwelkomt, auto’s en campers zien ze er vaak maar fietsers en dan ook nog uit Holland ze is verbijsterd!                                                                                                Zondag 3 juni: Vandaag gaan we ons eerste einddoel berijken. Het landschap is erg mooi maar ook dit laatste stukje zitten er nog venijnige klimmetjes bij,nu komen we echt in Zwitserland we hebben er alleen niet bij stil gestaan dat je met franken moet betalen, dus de koers is in ons nadeel! Dan volgen de laatste 10 km fietsen we langs het spoor Bazel binnen, de route eindigt bij het station waar we trots bijde op de foto gaan. Dan fietsen we naar de rijnkade waar we iets gaan eten, een lekkere salade lijkt ons wel wat al is de prijs pittig!! Als de zoemer afgaat mogen we hem komen halen het is een grote glazebak met daar in een krop sla plus 2 sneetjes oud stokbrood afgewerkt met een flinke scheut dressing,wij hadden toch een andere veronderstelling van een salade. We fietsen nog de stad door en schieten wat foto’s het stadhuis is erg mooi.Dan gaan we naar de camping die weer in Frankrijk ligt, we zitten vlak bij het 3 landaenpunt,Frankrijk, Zwitserland, en over de brug Duitsland. S’avonds gaan we nog gezellig uit eten bij een flamkuchen.

1. Koosje de Leeuw:
    5 juni 2018
    Weer grenzen over!! Wij gaan weer naar de kust
  2. Ab en Marietje:
    5 juni 2018
    Wat een uithoudingsvermogen.niet eng die afdalingen?Leuk verslag weer,wij vinden het een zeer knappe prestatie van jullie.Hebben laatst 60 km gefietst en onze achterwerken waren erg toe aan rust.gr.en nog een gezellige fietstocht verder.
  3. Jan de Leeuw:
    Prachtige reis!
  4. Willie Boudeling:
    6 juni 2018
    Ik lees al, met veel lol en humor, bereiken jullie de TOP! Liefs van ons 3. Heel leuk de foto met het slakje.
    XXX POW