Op naar Verdun

24 mei 2018 - Châtillon-sous-les-Côtes, Frankrijk

Woensdag 23 mei:   We zijn vroeg op, zo'n rustdag geeft je toch energie. De man uit Apeldoornn die dezelfde route als wij fietst is al snel weg, wij moeten dan nog aan ons ontbijt beginnen, maar ook wij zitten half negen op de fiets. Het landschap word steeds mooier, onze eerste rustpauze nemen we bij een oude wasplaats. Er is vandaag veel te klimmen: als we weg gaan staat de hoogtemeter op 112 m en op het einde op 379 meter. Rond 13:00 uur eten we onze boterham op voor het gemeentehuis (Marie ) onder een grote boom. Het is warm en broeierig, dat zouden we later nog merken. In de klim waar we 100 meter moeten stijgen tussen Autri en  Apremont, staat halverwege een monument van een battaljon dat daar is kwijt geraakt. Wij klimmen verder en dan barst het onweer los! Er volgt een hevige regenval, dus opletten met het dalen. Hierna zoeken we de camping op. Er loopt een waarnemend kampwacht die Nederlands spreekt: HOERA!! We gaan nog even pinnen en een wijntje scoren, als we op de camping terug zijn blijkt de man uit Apeldoorn er ook weer te zijn. Gezellige avond gehad.

Donderdag 24 mei: We nemen afscheid van de man uit Apeldoorn. Hij neemt een alternatieve route. Het begin is al meteen heftig: 3 klimmen in de eerste 5 km waarvan 2 van 12%; dat wordt voor Henk lopen, Helmi klimt heel rustig gestaag omhoog. In een bocht komt Henk weer op adem, in het hoge gras daar staat nog een oud kruis. In Montfaucon-d Argonne drinken we koffie bij een monument met een tank, er komt een oude vrouw naar ons en ze begint met Helmi een heel gesprek; ja, zelfs de Tour de Frans kwam ter sprake. Dan gaan we weer verder richting Verdun, maar eerst bereiken we de Maas. Hier nemen we het fietspad dat tussen de Maas en een kanaal loopt ... maar dan stuiten wij weer op een barricade! We maken via een drukke weg een omweg naar Verdun. Eerst doemt de poort op, dan maken we een rondje door de stad en klimmen steil omhoog naar de Kathedraal met het pauselijk paleis. We besluiten de drukke stad te verlaten, maar dat gaat niet zomaar: een helling met een hoogteverschil van 130 meter. We gaan dwars door het bos waar het slagveld was, je ziet de vervallen loopgraven nog. Uit eindelijk komen we bij een boerencamping uit. Het was een zware maar mooie dag. 75 kilometer vandaag erbij en bijna 4200 hoogtemeters totaal. Onze huidige positie is: Chatillon-sous-les-Cotes, ongeveer 14 kilometer ten zuid-oosten van Verdun. In het bos voorbij Verdun was Henk de Leeuw uitgeput, daar passeerden wij heel toevallig een beeld van een uitgeputte leeuw. Samen staan ze nu op een foto. Tot de volgende keer maar weer! Liefs, H en H.

1. Masja en Jan:
    24 mei 2018
    Gelukkig zag je er niet zo vermoeid uit als de leeuw. De route is echt prachtig en jullie hebben weer een mooie stek voor de nacht. Succes met de volgende klimmetjes.
    Groeten Masja en Jan
  2. Jan de Leeuw:
    Indrukwekkende leeuw!
  3. PJ van Raaij:
    24 mei 2018
    Jullie doen het super goed!
    Grniet van de mooie omgeving en alle rust❤
  4. Yvonne Lutgerink:
    Leuk verhaal!
  5. Trees:
    25 mei 2018
    Wat een beklimmingen zeg, zal ook prachtig zijn aan de toppen.
    Wij Kees en ik hebben 2 dagen met vrienden de Noordzeeroute een stuk meegefietst, erg mooi ook en ook leuk om te doen. Wij zijn van plan om deze ook op te gaan pakken.
    Goede reis verder voor jullie beiden.
    Lieve groet Trees
  6. Ab en Marietje:
    25 mei 2018
    Mooi en lang verslag,maken jullie onderweg aantekeningen,want er zijn nogal wat indrukken ,knap als je dat allemaal precies kunt inrhouden.Succes verder en veel kracht om alle obstakels en hoogtes te doorstaan.Gr.van ons.