3e etappe naar Nieuwpoort

16 mei 2018 - Violaines, Frankrijk

Maandag. Vertrokken uit Groede onze eerste plaats is Sluis waar we een bakje koffie gaan doen, we zien een groot terras wat nog helemaal leeg is.....dan wordt er op het raam gebonkt ......een man kijkt ons aan en begint wild te zwaaien, wij hebben onze fietsen aan de zijkant van het lege terras gezet!! Weg daar met die fietsen, wij gaan inderdaad weg, we zoeken een ander terras stukje verder.dan gaan we via een mooi jaagpad naar Brugge, het fietst heerlijk met windje in de rug. We hebben een route gemaakt dwars door Brugge. Op het grote plein gaan we op bankje onze boterhammen op eten en kijken naar alle toeristen. Eerst wilden we een rustdag in Brugge nemen maar we besluiten verder te gaan. Het gaat verder richting Nieuwpoort hoe dichter we in de buurt van zee komen hoe harder de wind waait. De camping hebben we snel gevonden, enorm groot, eigenlijk niets voor ons, maar het blijkt dat ze een mooi trekkersveldje hebben aan de rand van camping. We sluiten de dag af met mooie wandeling in de buurt.                                                                                                        Dinsdag 15 mei.                                                                                                                   Na het ontbijt gaan we richting van het startpunt van de Frontlijnroute, dit ligt helemaal aan begin van de pier, daar staan 2 Standbeelden:”de verzoening”.Na wat foto’s kunnen we echt starten. Al spoedig stuiten wij op een obstakel, een brug die ons niet meer kan dragen, wij moeten een andere weg zoeken. Na een omweg vinden we alsnog de “Frontzate”, een fietspad langs bunkers, het monument bij Ramskapelle en uiteindelijk de Dodengang bij Diksmuide. Al snel volgt een nieuwe wegomlegging, weer wat extra kilometers, (een beetje rekening houden met fietsers zou best kunnen) Ieper is de volgende plaats, met prachtige Lakenhal en Menenpoort. Na de drukte van de stad weer in de rust en de ruimte, richting Kemmelberg, met een klim naar camping Ypra. De omgeving vraagt om een wandelingetje in de avondzon. We hebben een paar koeien blij gemaakt met wat plukken gras. Vandaag, woensdag 16 mei, aankomst in Frankrijk. De communicatie met de bevolking is ineens veel moeilijker. Amai, dat konden we nog hebben, maar nu? We komen er wel uit, een fles wijn bij het eten straks is gelukt en we weten dat we morgen om 8 uur de sleutel van het sanitair kunnen inleveren. Het gaat ons goed, het weer is zo nu en dan wat zuur, maar we zijn gezond en blij. Soms is er geen WiFi en blijft het dus even stil hier vandaan.

1. Willy wijnands:
    Hallo H&h,

Lijkt mij een hele mooie streek. Niet teveel omleidingen, dan heb je aan 6 weken niet genoeg. Veel plezier!!
  2. Koosje de Leeuw:
    16 mei 2018
    Komende dagen voor jullie fris maar zonnig weer. Ideaal fietsweer, genieten maar!
    Hier alles goed, ik kijk uit naar Porto!

Grt Koosje
  3. Ab en Marietje:
    16 mei 2018
    Weer leuk om jullie zo te volgen,fiets ze en geniet.gr.
  4. Trees:
    17 mei 2018
    Wat een reistoer zeg ! Weer erg leuk om te lezen hoever jullie al gekomen zijn, met en zonder opstakels, veel geluk de komende km , lieve groet vanuit Rozenburg 🌹ps ik lees de verhalen aan Kees voor, hij geniet er ook van, van hem ook alle geluk en een mooie reis 🚲🚲🚲
  5. Marian Jonas:
    18 mei 2018
    Hoi Henk en Helmi, net de eerste verhalen van jullie mooie vakantie gelezen! Hectische week gehad, moeder heeft vanaf maandag in het Ziekenhuis gelegen. Vandaag darmonderzoek gehad. Gelukkig niets ernstigs uitstulping in de dikke darm, door bloedverdunners had ze veel vloed verloren. Net weer thuis gelukkig! Veel fietsplezier nog!
  6. Henk de Leeuw:
    20 mei 2018
    Wat vervelend zeg Marjan , hopelijk knapt ze snel weer op! Wij duimen voor haar! Groetjes H&H
  7. Bennie:
    29 mei 2018
    Mooie route zo te lezen! Nog veel fietsplezier